Aktualności

20 nowych ELFÓW dla Kolei Mazowieckich

2009.12.02 00:00 , aktualizacja: 2015.07.20 09:10

Autor: Biuro Prasowe, Wprowadzenie: Administrator

Samorząd Województwa Mazowieckiego kupuje dla Kolei Mazowieckich kolejnych 20 niskopodłogowych pociągów typu EZT. 1 grudnia br. w urzędzie marszałkowskim władze województwa i przedstawiciele wykonawców podpisali umowę dotyczącą realizacji zamówienia. Pierwszych 15 pociągów typu ELF trafi na mazowieckie tory do maja 2011 r., pozostałe 5 – do końca 2011 r. Całkowita wartość projektu to ponad 460 mln zł.
 

Zakup nowego taboru został dofinansowany z funduszy unijnych. Projekt decyzją Zarządu Województwa Mazowieckiego znalazł się na liście projektów kluczowych RPO WM. W lipcu 2009 r. w ramach prowadzonego przez Koleje Mazowieckie przetargu wyłonieni zostali wykonawcy: Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz Holding oraz Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego „Mińsk Mazowiecki” S.A. Według harmonogramu dostaw pierwszych 15 pociągów trafi na mazowieckie tory do maja 2011, pozostałe 5 pojazdów – do końca 2011 roku.

Województwo mazowieckie nie jest pierwsze i jedyne, które realizuje przewozy regionalne poprzez w pełni samorządową spółkę. Marszałek Adam Struzik zaznaczył, że komfort i bezpieczeństwo podróżnych są bardzo ważne, aby to zapewnić, dokonywane są zakupy nowego taboru. Jak dodał dostosowanie oferty KM do potrzeb i oczekiwań pasażerów nie jest procesem łatwym. Wymaga olbrzymich nakładów finansowych i determinacji.

Członek zarządu Piotr Szprendałowicz podkreślił szczególny nacisk samorządu województwa na kwestię bezpieczeństwa taboru przy składaniu zamówienia. Zaznaczył, że po raz pierwszy w Polsce uwzględniony został zapis dotyczący spełnienia przez ELFA założeń normy europejskiej w zakresie pasywnego bezpieczeństwa konstrukcji.  

Tomasz Zaboklicki, prezes zarządu Pojazdów Szynowych PESA Bydgoszcz SA zaznaczył, że samorząd województwa nałożył w specyfikacji przetargowej bardzo wysokie kryteria na dostawcę, co wymagało zastosowania najnowocześniejszych rozwiązań. Dodał, że przy realizacji projektu szczególny nacisk położony został na bezpieczeństwo podróżnych. Zadeklarował też dotrzymanie przyjętych terminów realizacji usługi.

Niskopodłogowy, klimatyzowany, wyposażony w monitoring, dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych i rozwijający prędkość 160 km/h – to najkrótsza charakterystyka nowych pociągów typu ELF, które trafią do Kolei Mazowieckich. ELF (skrót od electric low floor, czyli elektryczny niskopodłogowy) to pojazd jednoprzestrzenny, czteroczłonowy, o długości 75 m. Pojazd posiada silniki asynchroniczne (prądu przemiennego) o mocy ciągłej 2000kW. ELF przystosowany będzie do jazdy z prędkością 160 km/h, a jednorazowo będzie mógł zabrać na pokład co najmniej 430 osób (w tym co najmniej 200 na miejscach siedzących). Ponadto pojazd wyposażony będzie w monitoring poprawiający bezpieczeństwo podróżowania, klimatyzację, WC w układzie zamkniętym (przyjazne środowisku) przystosowane do korzystania przez osoby niepełnosprawne, a także w windy obsługiwane przez personel ułatwiające wsiadanie i wysiadanie pasażerom poruszającym się na wózkach inwalidzkich. Pojazdy typu ELF jako pierwsze w Polsce będą spełniać europejską normę bezpieczeństwa pasywnego (wymagania zderzeniowe dla pudeł pojazdów kolejowych) PN-EN-15227. Spełnienie powyższej normy znacząco zwiększa bezpieczeństwo pasażerów i maszynisty podczas zderzenia i powoduje zmniejszenie kosztów ewentualnych napraw pojazdu po kolizji. Stawia także tabor w rzędzie najnowocześniejszych zagranicznych konstrukcji.

Nowy tabor będzie wykorzystany do obsługi takich połączeń jak: Warszawa – Żyrardów - (Skierniewice), Warszawa – Sochaczew – (Łowicz), Warszawa – Wołomin – Tłuszcz – Małkinia – (Szepietowo), Warszawa – Siedlce – (Łuków), Warszawa – Otwock – Pilawa – (Dęblin) czy Warszawa – Radom – (Skarżysko Kamienna).

Arkadiusz Olewnik, p.o. prezesa Kolei Mazowieckich podkreślił, że pierwsze pociągi pojawią się już na początku 2011 r. i systematycznie będą dodawane do rozkładu jazdy Kolei Mazowieckich na najbardziej obleganych szlakach. Zaznaczył, że dzisiejsze wydarzenie jest jednym z większych zadań realizowanych przez KM, kolejne trzy ważne zadania to modernizacja starego taboru, zakup 11 lokomotyw dla „push-pulli” oraz zakup 16 nowych EZT-ów.

Umowy podpisali: ze strony samorządu województwa mazowieckiego - marszałek Adam Struzik oraz członek zarządu Piotr Szprendałowicz, ze strony Pojazdów Szynowych PESA Bydgoszcz Holding -  prezes zarządu Tomasz Zaboklicki i dyrektor finansowy Robert Świechowicz. Przy podpisaniu dokumentów obecni byli także wicemarszałek Ludwik Rakowski i członek Zarządu Województwa Mazowieckiego Waldemar Roszkiewicz.


Wypowiedź marszałka Adama Struzika


Wypowiedź członka zarządu Piotra Szprendałowicza

 


Wypowiedź marszałka Adama Struzika

Pliki do pobrania

Rozmiar: 32 kB, Liczba pobrań: 396, Dokument programu Microsoft Word

Liczba wyświetleń: 1076

powrót